فرش دستباف چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
آنلاین سیستم

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 3
  • بازديد امروز : 39
  • بازديد ديروز : 96
  • آي پي امروز : 22
  • آي پي ديروز : 25
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 3
  • بازديد هفته : 135
  • بازدید ماه : 135
  • بازدید سال : 16,041
  • كل بازديدها : 50,078
  • ای پی شما : 3.15.5.99
  • مرورگر شما : Safari 5.1
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 162
  • كل نظرات : 0
  • امروز : سه شنبه 12 تیر 1403

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آخرین عناوین


تابلو فرش چهره و هنر قالی بافی یکی از جذاب ترین و زیباترین صنایع دستی است که بسیاری از ما از آن لذت می بریم. فرش ها به دو دسته اصلی دستی و ماشینی تقسیم می شوند و هر کدام ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارند که در هنگام خرید باید با آن ها آشنا باشید.

در این مقاله 0 تا 100 فرش دستبافت و نیمه بافت ماشینی را برای شما پوشش می دهیم و شما را با مشخصات و ویژگی های یک فرش با کیفیت آشنا می کنیم.

فرش چیست؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که اطلاعات زیادی در مورد فرش ندارید، باید به زبان ساده بگوییم که فرش فقط فرش هایی هستند که در اندازه های کوچک بافته می شوند.

بگذارید این تعاریف را با یک توضیح مختصر برای شما توضیح دهم:

به طور کلی چیزی که قابلیت بسط دارد; مثلاً قالیچه، قالیچه، قالیچه، قالیچه و غیره. در حال حاضر گره وجود دارد، به عنوان مثال. به هر فرشی که از گره های مخالف بافته شود فرش می گویند. اکنون به هر فرشی که سایز کوچکی داشته باشد (از 20*30 سانتی متر تا 3*2 متر) فرش می گویند. امیدوارم آن را روشن کرده باشیم

در بیشتر مواقع فرش هایی در داخل قاب قرار می گیرند و روی دیوارهای خانه نصب می شوند تا ظاهر خانه را زیبا کنند. این تابلوها نماد قدمت، اصالت، تاریخ و فرهنگ ایران زمین هستند و زیبایی و ظرافت را به خانه شما می بخشند.

دلیل محبوبیت فرش

در مقایسه با سایر نقاشی ها و تزئیناتی که به دیوار چسبانده می شوند، فرش ها دارای مزایایی هستند که آنها را محبوب می کند:

تنوع گسترده فرش های عجیب و غریب و شگفت انگیز به این معنی است که پیدا کردن دو فرش یکسان غیرممکن است!

بر خلاف بسیاری از وسایل تزئینی دیگر، فرش نه تنها زیبا به نظر می رسد بلکه یک سرمایه گذاری ایده آل نیز محسوب می شود. شاید باورش سخت باشد، اما ارزش یک تابلوی اصیل ایرانی بعد از چند دهه تا 10 برابر می شود.

استفاده از بافت طبیعی که در ساخت آن از مواد مصنوعی استفاده نمی شود و هیچ گونه خطری برای سلامتی و محیط زیست ایجاد نمی کند.

طراحی و زیبایی فرش های دستباف این محصولات را به قدری بادوام می کند که اگر به درستی از آن ها مراقبت شود، نسل ها دوام می آورد!

حمایت از مردان کشور به ویژه زنان و دخترانی که با عشق و علاقه به خلق آثار هنری می پردازند و با درآمدی که به دست می آورند، امرار معاش خود و خانواده خود می کنند.

تاریخچه و قدمت فرش.

تاریخچه فرش دستباف همواره با عدم قطعیت و گمانه زنی های زیادی همراه بوده است، اما همانطور که تحقیقات نشان می دهد، ص. سال 345 - 435 آغاز قالی بافی در ایران بود و قالی بافی خیلی زود وجود داشت. قطعاً به مفهوم فرش امروزی نه!

اگر می خواهید دقیق تر باشید، باید بگویید؛ رواج قالی بافی در ایران از دوره هخامنشیان آغاز شد و در زمان ساسانیان فرش دستباف در ایران رواج یافت.

قالی بافی تا 80 سال پیش ادامه داشت تا اینکه مردم یکی از شهرستان های سردرود در استان آذربایجان شرقی تصمیم گرفتند به بافت فرش حرفه ای ادامه دهند.

استفاده از رنگ ها و زیبایی های مختلف در بافت روستای سردود این روستا را به قالی بافی در سراسر جهان مشهور کرده است تا جایی که امروزه سردود را پایتخت فرش جهان می نامند.

انواع کلی فرش

تابلو فرش های کادوساز به دو دسته اصلی دستباف و ماشینی تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

از آنجایی که فرش دستباف علاوه بر زیبایی دارای قدمت و اصالت خاصی است، قیمت بسیار بالاتری نسبت به فرش ماشینی دارد. اما اگر زیاد به هنری بودن کار اهمیت نمی دهید و فقط به دنبال یک اثر زیبا برای منزل خود با قیمت کمتر هستید، تابلو فرش مهندسی شده انتخاب مناسب تری برای شماست.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که مدل های دست ساز از نظر ارزش بسیار متفاوت هستند. و این تصور اشتباهی است که می شنوید فرش دستباف است. بنابراین، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد، مواردی مانند تعداد گره های استفاده شده در سطح. نوع رنگ نوع رنگ نوع الیاف و ... از موارد مهمی است که در مقاله نکات خرید فرش به تفصیل توضیح می دهیم.

فرش دستباف ایران شهرت بسیار خوبی دارد و نه تنها در ایران. در مقابل، کشورهای اروپایی، آمریکایی، عربی و چینی مشتاق خرید آنها هستند.

همانطور که گفتیم بهترین تولید کننده فرش دستباف سرتروت است اما بهترین تولید کننده فرش ماشینی کاشان است که همواره در زمینه فرش ماشینی از ارزش و محبوبیت بالایی برخوردار بوده است.

مواد دست ساز و الیاف ماشینی

به طور کلی الیاف فرش دستبافت بسیار مهم است، زیرا کیفیت فرش و موکت به نوعی با کیفیت الیاف آن ارتباط مستقیم دارد.

الیاف یا نخ های مورد استفاده در فرش بر اساس مواد اولیه موجود در منطقه و استان متفاوت است که مهم ترین دسته ها به شرح زیر است:

الیاف پشم: پشم را می توان به عنوان ماده اولیه ای معرفی کرد که برای بافت انواع فرش دستباف و تابلو فرش که با پشم تهیه و مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

پشم بسته به نژاد گوسفند و گوسفندی که به آن تعلق دارد ویژگی های متفاوتی دارد. در بین مناطق قالی‌سازی، استان‌های غربی و شمال غربی ایران دارای بالاترین کیفیت پشم هستند.

الیاف پنبه: پس از پشم، پنبه قطعاً پرکاربردترین نوع نخ و الیافی است که بسیاری از ما آن را به عنوان کتان می شناسیم.

استفاده از پنبه بیشتر برای تار و پود پشته های فرش دستباف مفید است. پنبه استحکام و دوام بسیار بالایی به تابلو فرش بافته می دهد.

الیاف ابریشم: ابریشم مورد استفاده در فرش به دو گروه طبیعی و مصنوعی، نحوه استفاده از پیله ابریشم طبیعی تقسیم می شود. آنها زیبایی، ظرافت و سهولت فرش را ارائه می دهند که در قیمت محصول نهایی بسیار مهم است.

داون: داون نیز از بدن گاو گرفته می شود، بنابراین قیمت بسیار بالایی دارد. دلیل این امر کمیاب بودن آن در مقایسه با پشم است.

در واقع کرک یک فیبر نازک است. از خز و پوست گاو تهیه می شود و بسیار نرم است.

الیاف اکریلیک: قیمت این نخ ها کمتر از نخ های طبیعی است و فرش های بافته شده در بسیاری از موارد مقرون به صرفه تر هستند.