ضوابط طراحی سالن اجتماعات
آنلاین سیستم

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 4
  • بازديد امروز : 47
  • بازديد ديروز : 41
  • آي پي امروز : 20
  • آي پي ديروز : 25
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 4
  • بازديد هفته : 418
  • بازدید ماه : 2,774
  • بازدید سال : 15,846
  • كل بازديدها : 49,883
  • ای پی شما : 3.145.1.96
  • مرورگر شما : Safari 5.1
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 162
  • كل نظرات : 0
  • امروز : یکشنبه 10 تیر 1403

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آخرین عناوین


برای طراحی صحیح و اصولی این نوع اتاق ها مطالعه ضوابط طراحی اتاق های کنفرانس ضروری است. سالن های کنفرانس فضاهای مناسبی برای برگزاری جلسات، اجرا، کنسرت و ... هستند. صمیمیت و صمیمیت بین تماشاگران و مجریان از ویژگی های اصلی اتاق های کنفرانس محسوب می شود. فضاهایی که امروزه به عنوان اتاق کنفرانس، جلسات، و آمفی تئاتر شناخته می شوند، اشکال پیشرفته جامعه سنتی بودند که قبلاً در یونان و روم ساخته شده بودند. طراحی کارآمد و مدرن یکی از مهم ترین تغییرات این فضا است. یکی از مهم ترین عواملی که در مطالعه معیارهای طراحی اتاق کنفرانس باید در نظر گرفته شود، نصب سیستم های صوتی، ضبط و پخش فیلم، نورپردازی، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، پوشش های دیوار و کف، مبلمان و غیره است.

مکان های مختلف سالن کنفرانس

این مجموعه با توجه به استانداردهای طراحی سالن کنفرانس شامل اجزا و زمینه های مختلفی است که باید در طراحی و اجرا مورد توجه قرار گیرد. فضاهای مختلف سالن کنفرانس شامل ورودی ها، سالن های انتظار، اتاق های اجتماعات، قسمت های خدماتی، فضاهای اداری و ... می باشد که برای هر یک از آنها اطلاع از استانداردها و ابعاد اندازه رایج بسیار حائز اهمیت است. سپس این حوزه ها به صورت جداگانه معرفی شده و اصول طراحی اتاق کنفرانس مورد بررسی قرار می گیرد.

در ضوابط طراحی سالن اجتماعات گنجانده شده است

ورودی یکی از مهم ترین مکان ها در ضوابط طراحی سالن است. ورودی فضای اصلی اتمسفر را مشخص می کند که به شدت بر درک اولیه بیننده از فضا تأثیر می گذارد. در ضوابط طراحی سالن کنفرانس، طراحی ورودی باید به گونه ای باشد که افراد را شلوغ نکند و مردم را به درستی راهنمایی کند. نکته مهم دیگر ورودی آن است. ورودی ها باید هویت مکان را به افراد با طراحی مناسب راهنمایی و معرفی کنند. دعوتنامه هم باید باشه

معیارهای طراحی اتاق انتظار در سالن همایش

یکی از فضاهای مهم دیگری که باید بر اساس معیارهای طراحی سالن طراحی شود، اتاق انتظار است. اتاق انتظار اولین جایی است که پس از ورود با آن روبرو می شویم. کنوانسیون این است که طبق قوانین طراحی برای هر شش نفر یک متر مربع نگهداری شود. مبلمان اتاق انتظار نیز بسیار مهم است. فضاهای سالن ممکن است شامل مناطقی مانند کافه و سرویس بهداشتی باشد.

ضوابط طراحی سالن نمایشگاه در سالن کنفرانس

اتاق سرگرمی مهم ترین و مرکزی ترین مکان در طراحی اتاق کنفرانس محسوب می شود. شکل هندسی اتاق؛ نوع و جنس پوشش های دیوار و کف؛ نورپردازی و ... باید در نظر گرفته شود. هنگام مطالعه استانداردهای طراحی سالن کنفرانس. معمولا برای هر راهرو 16 صندلی در نظر گرفته می شود و به ازای هر سه راهرو یک خروجی اضافه می شود. هر مخاطب نشسته تقریباً به 0.5 متر مربع فضا نیاز دارد.

مناطق خدماتی در استانداردهای طراحی داخلی اتاق کنفرانس

آخرین حوزه ای که معرفی خواهیم کرد، حوزه خدماتی است که کمترین اهمیت را دارد. این قسمت ها شامل اتاق نور و صدا، اتاق کارگردان، سالن استراحت و ... می شود. اتاق نور و صدا مکانی رایج برای استفاده از تجهیزات نور و صدا در سالن اجراست و تصور قطعی از سال ها دارد. حداقل فضای مورد نیاز برای نور 6 متر مربع و برای ضبط صدا 5 متر مربع می باشد. طبق استانداردهای طراحی سالن همایش، فضای مرکز باید در قسمتی باشد که به راحتی برای همه بخش ها قابل دسترسی باشد. متراژ پیشنهادی این قسمت از مجموعه حدود 50 متر مربع می باشد.

فضای اداری در طراحی اتاق کنفرانس سنتی

طبق کد طراحی سالن اجتماعات، فضاهای اداری شامل اتاق صندلی، بخش فناوری اطلاعات، انباری و ... می باشد. از طرفی اتاق رئیس جمهور یکی از مهم ترین مکان هاست و جاهای دیگر را باید به خوبی در نظر گرفت و در بهترین مکان قرار داد. حداقل مساحتی که برای این مکان در نظر گرفته شده است 35 متر مربع است.معمولاً بیرون اتاق رئیس جمهور با اتاق جلسه یا اتاق جلسه ترکیب می شود.

نکات مهم در ضوابط طراحی سالن کنفرانس

پس از کاوش در اتاق های کنفرانس مختلف، نوبت به نکات و اصول طراحی می رسد. در ادامه به بررسی عوامل مهمی می پردازیم که باید در جنبه های طراحی اتاق کنفرانس مورد توجه قرار گیرند، مانند نورپردازی، اصول زیبایی شناسی، مبلمان، پوشش دیوار و کف، آکوستیک و ....

نورپردازی سالن کنفرانس

معمولا نورپردازی اتاق اجرا با توجه به چیدمان سالن کنفرانس به کمک نورهای مخصوص انجام می شود. نور اتاق جلسه باید به گونه ای باشد که باعث تابش خیره کننده نشود و رنگ نور باعث ایجاد دردسر و برهم زدن نظم افراد در حین ارائه نشود. تنظیم و کم و زیاد کردن نور باید امکان پذیر باشد و نوع روشنایی و سطح آن با توجه به تعداد افراد سالن و تغییر ظرفیت تنظیم شود.

مبلمان اتاق کنفرانس

ابعاد مبلمان اتاق جلسه یک اصل مهم است که باید در طراحی به آن توجه کرد. با توجه به اولویت های استاندارد سالن، چیدمان صندلی ها باید به گونه ای باشد که از تمام قسمت های سالن تلقی جوانی وجود داشته باشد. طبق استانداردهای طراحی سالن، شرایط دید بازدیدکنندگان باید به گونه ای باشد که بتوانند سر و گردن خود را ثابت نگه دارند و چشمان خود را 30 درجه بالا بیاورند و دید کامل داشته باشند.

تجهیزات صوتی سالن کنفرانس

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در پارامترهای طراحی اتاق کنفرانس، تجهیزات صوتی آن و از طرفی ایزوله بودن دیوارها و ساختار آکوستیک است. تجهیزات صوتی اتاق کنفرانس شامل میکروفون، فرستنده، پروژکتور، لوازم الکترونیکی، دوربین های چرخان، گیرنده ها، تقویت کننده ها و بلندگوهای دیواری و سقفی است. برای طراحی آکوستیک یک فضا ابتدا باید ساختار هندسی آن را در نظر گرفت. طراحی هندسی سقف و دیوارها به منظور کاهش دوره اولیه آلودگی یکی از اولویت ها می باشد. موضوع دیگر نوع پوشش دیوار و مواد به کار رفته در ساخت آنهاست. استفاده از مواد جاذب صدا در پارامترهای طراحی سالن کنفرانس تاثیر بسزایی در آکوستیک مجموعه دارد.