پین دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ + تفاوت پین و پست چیست؟
آنلاین سیستم

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 2
  • بازديد ديروز : 74
  • آي پي امروز : 0
  • آي پي ديروز : 28
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • بازديد هفته : 241
  • بازدید ماه : 584
  • بازدید سال : 9,575
  • كل بازديدها : 43,612
  • ای پی شما : 18.218.15.248
  • مرورگر شما : Safari 5.1
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 149
  • كل نظرات : 0
  • امروز : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آخرین عناوین


پرکردگی های ترمیمی جایگاه بسیار مهمی در درمان پوسیدگی و پوسیدگی دندان دارند و به عنوان یک گزینه درمانی بسیار موثر شناخته می شوند. استفاده از مواد پرکننده، روشی سریع و نسبتاً بدون درد است و در صورت انجام صحیح می‌تواند دندان آسیب‌دیده را تا سال‌ها نجات دهد، اما در مواردی که میزان پوسیدگی به حدی باشد که بافت دندان آسیب دیده باشد، قسمت زیادی از دندان آسیب دیده است. آسیب دیده. از بین رفته است، فقط پر کردن دندان کافی نیست، بلکه باید به نحوی پایه دندان در برابر نیروی جویدن و فشار خارجی که از عوامل اصلی شکستگی است، تقویت شود. در این مورد از بریس ها استفاده می شود که در این مقاله به معرفی استفاده از بریس و شرح انواع درمان ترمیمی با این دستگاه ها می پردازیم.



باتری دندانی چیست؟

پین دندانی یک میله فلزی پیچ مانند است که برای کمک به تقویت و ترمیم تاج دندان آسیب دیده استفاده می شود. شاید این نکته را در طول درمان دندانپزشکی از دندانپزشک خود شنیده باشید که گفته است از سنجاق در دندان های خود استفاده می کنید و در نتیجه استحکام و قدرت دندان ها را افزایش می دهید.

بهتر است بدانید که پس از قرار دادن این پین ها در دندان شکسته، تاج دندان باید با مواد مناسبی مانند آمالگام، گلاس آینومرهای تقویت شده یا کامپوزیت ترمیم و بازسازی شود. با توجه به تشخیص دندانپزشک، ممکن است لازم باشد که دندان پس از بازسازی با روکش درمان شود تا در دراز مدت از ترک خوردن آن جلوگیری شود.

معرفی انواع پین دندان

یکی از وسایلی که برای درمان و ترمیم پوسیدگی دندان استفاده می شود، پین های دندانی است که برای افزایش استحکام تاج دندان استفاده می شود.

دو نوع خلال دندان در بازار وجود دارد که هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. با مطالعه در مورد انواع خلال دندان برای خرید بهتر خواهید بود.

آن را در قسمت داخلی دندان قرار دهید

اولین نمونه از پین دندانی، پین داخلی است که برای دندان هایی استفاده می شود که کوچک نشده اند اما قسمتی از تاج آن ها شکسته شده است. پین داخل عاج دندان 3 میلی متر طول و حدود 0.4 میلی متر قطر دارد. هنگام کار و قرار دادن پین در عاج دندان باید بسیار مراقب باشید زیرا در غیر این صورت قرار دادن نادرست می تواند باعث آسیب به بافت زنده شود. با پالپ دندان این پین ها معمولاً در دندان های قدامی استفاده نمی شوند و پس از قرار دادن در عاج نیازی به سیمان یا چسب ندارند.

پین های داخل کانال دندان

هنگامی که دندان از جای خود خارج می شود، از یک سنجاق در کانال ریشه برای ترمیم آن استفاده می شود. این پین ها بر خلاف پین داخلی دندان پس از قرار دادن باید با رزین و سیمان در کانال دندان قرار داده شوند.قطر و طول کانال دندان های مختلف باید با توجه به ابعاد کانال استفاده شود. علاوه بر ایجاد استحکام کافی، از شکافتن و ترک خوردن ریشه دندان جلوگیری می کند.



تفاوت پین و پست چیست؟

در مواردی که قسمت بزرگی از دندان پوسیده یا شکسته شده باشد در صورت لزوم می توان از هر دو پین و پایه دندان استفاده کرد. دندانپزشک باید بر اساس شرایط بالینی بیمار تصمیم بگیرد که آیا پین یا پست یا هر دو لازم است.

فرزها میله ها یا شفت های فلزی یا کامپوزیت ضخیم هستند که در دندان های عصب کشی شده استفاده می شوند. در طول درمان عصب کشی، دندانپزشک پالپ حاوی اعصاب و رگ های خونی را برمی دارد و یک حفره در داخل دندان ایجاد می کند. در این شرایط، پست ها در مرکز دندان، جایی که پالپ قرار داشت، قرار می گیرند و روکش روی پست نصب می شود.

اباتمنت ها با سیمان یا مواد باندینگ در جای خود ثابت می شوند. علاوه بر این، این پست ها را می توان برای هر فردی سفارشی کرد، در حالی که پین ​​ها بسیار ظریف تر هستند و عمدتا برای ساختار محیطی دندان استفاده می شوند. بریس ها را می توان هم بر روی دندان های عصب کشی شده و هم بر روی دندان های جدا شده استفاده کرد.



چرا ایمپلنت دندان لازم است؟

در بیشتر موارد، دندان ها به دلیل پوسیدگی شدید، ضربه یا هر دلیل دیگر بسیار شکننده هستند و ساختار دندان آنقدر قوی نیست که محل پر شدن را نگه دارد یا دیگر نمی تواند بدون کمک پین و با ترمیم باشد. فیلر)، با توجه به اگر فشار جویدن باقی بماند، قطعا پاره می شوند یا اگر خوش شانس باشید، ترمیم (پر کردن) جدا می شود.

در بیشتر موارد، تاج دندان ممکن است اولین محل آسیب باشد. عواملی مانند نبود تاج، وضعیت ناپایدار لثه، انتظار، سالم بودن کانال ریشه یا وضعیت دیگری، همه این دلایل می تواند دلیل پر شدن دندان باشد.

زمانی که دندان به اندازه کافی برای پر کردن مناسب نیست، در این زمان استفاده از پین مورد نیاز است. همانطور که گفته شد، پین ها پیچ های کوچکی هستند که حدود ½ میلی متر به عاج فرو می روند. یک سوراخ کوچکتر از پین در دندان ایجاد می شود و سپس پین در جای خود پیچ ​​می شود. سپس محل را با آمالگام (فلزی) یا کمپوست (رنگ دندان) تاج دندان پر می کنند که آخرین راه برای حفظ دندان قبل از درآوردن آن است.



چه زمانی از خلال دندان استفاده می کنیم؟

در موارد زیر می توان از پین دندان برای درمان بیمار استفاده کرد:

اصلاح ردیف دندان ها

پوسیدگی دندان و از بین رفتن تاج دندان

تاج و ریشه دندان شکسته دست نخورده باقی می مانند

هنگام آماده سازی دندان برای کابینت، ابعاد آن کوچکتر از 3 میلی متر است



چه زمانی نمی توان از سوزن دندان برای بیمار استفاده کرد؟

این نوع پین ها را نمی توان برای درمان بیمار در شرایط زیر استفاده کرد:

وجود بیماری پریودنتال و از دست دادن دندان.

رشد ریشه در کودکان ناقص است.

شکستن بخشی از دندان زیر لثه

ریشه دندان خیلی کوتاه است.

ریشه دندان خمیده است

کانال ریشه باریک در افراد مسن

در مواردی که روند عجیبی در اطراف بالا وجود دارد

خلال دندان چگونه طبقه بندی می شود؟

پین های مستقیم یا غیر موازی اغلب بلافاصله پس از وارد شدن به عاج با مواد ترمیمی پوشانده می شوند. این پین های مستقیم به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

پین های سیمانی: این پین ها حدود 0.001 تا 0.002 اینچ بزرگتر از لوله های پین خود هستند و این اختلاف قطر فضای کافی برای پر شدن مواد سیمانی را فراهم می کند. اما تقریباً هیچ کششی روی بدنه دندان های اطراف آنها در حین یا بعد از نصب آنها وجود ندارد.

پین های اصطکاکی باند: این پین ها 0.001 اینچ بزرگتر از کانال پین خود هستند و بنابراین در این موارد از خاصیت ارتجاعی عاج برای چسباندن محکم پین در محل استفاده می شود. این پین ها نسبت به پین ​​های سیمانی میزان ماندگاری بیشتری دارند. در عوض فشار بیشتری به عاج وارد می‌کنند که می‌تواند باعث ایجاد خطوط ترک ریز روی دندان شود.

پست های نخ دار: این پست ها بین 0.0015 تا 0.002 اینچ بزرگتر از کانال پست هستند و مانند پست های باند اصطکاکی از خاصیت ارتجاعی عاج برای باند خود استفاده می کنند.

بیشترین ماندگاری برای این پین ها ثبت شد. با این حال، پست پیچ فشار زیادی به عاج وارد می کند و اغلب باعث ایجاد ترک در عاج می شود. این پین ها به موازات یکدیگر و به موازات مسیر پرکننده ترمیمی نصب می شوند.



چگونه از پین در درمان دندان استفاده کنیم؟

انواع مختلف تزریق را می توان بر روی دندان هایی که تحت درمان ریشه هستند یا در حین پرکردن کانال ریشه استفاده کرد. برای انتخاب نوع درمان و ترمیم باید اطلاعات دقیقی در مورد دندان مورد نظر داشته باشید، به این ترتیب با گرفتن عکس از دندان می توان اطلاعات دقیقی از وضعیت آن ارائه کرد. پر شدن، طول و ابعاد کانال ریشه، شکل ریشه و خمیده بودن یا نبودن آن و همچنین وجود زخم سطحی در ریشه می تواند به درمان بهتر با پین دندان کمک کند.

اگر سوابق بیمار را بررسی کنید و تشخیص دهید که آنها به این درمان نیاز دارند، ابتدا درمان ریشه انجام می شود و سپس بسته به طول کانال دندان پر می شود. همچنین در صورت وجود ضایعه در راس ریشه باید حتماً درمان شود. پس از پر کردن ریشه دندان، 24 ساعت بعد می توان پست دندانی را گذاشت.

مزایای استفاده از بریس دندان چیست؟

اگر بخواهیم مزایای استفاده از سوزن دندان در این حرفه را برشماریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

سوزن ها در غیاب تشریح گسترده ساختار دندان، ماندگاری بالایی از مواد ترمیمی ایجاد می کنند.

این ابزارها تا حدی مقاومت آماده سازی دندان را افزایش می دهند.

در مقایسه با ترمیم های گچ گیری که به جلسات درمانی متعدد نیاز دارند، استفاده از پین ها به زمان و هزینه کمتری نیاز دارد



مشکل سوزن های دندانی چیست؟

علیرغم نقاط قوتی که برای خلال دندان ذکر کرده ایم، استفاده از این ابزارها خطراتی نیز به همراه خواهد داشت. گاهی ممکن است عمق سوراخ کاری بیش از حد باشد که چوب کار کند و در نتیجه استفاده از چوب باعث تحریک اعصاب دندان و ایجاد درد می شود. در برخی موارد حتی عصب کشی نیز برای این بیماران جواب می دهد.

علاوه بر این، پین ها معمولاً بقیه ساختار دندان را ضعیف می کنند و در نتیجه براده های کوچکی ایجاد می کنند. به همین دلیل برخی از دندانپزشکان تمایلی به استفاده از پین در حرفه خود ندارند. با این حال، حتی بدون این ابزار، ترمیم های ساخته شده برای پوسیدگی گسترده نمی توانند فشار طبیعی را تحمل کنند و به راحتی می توانند شکسته شوند.

مراجعه به مرجع: https://realtimedentist.com/1401/03/بهترین-دندانپزشکان-کرج/