بایوسایدها برای چه مواردی استفاده می شوند؟
آنلاین سیستم

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 3
  • بازديد امروز : 15
  • بازديد ديروز : 96
  • آي پي امروز : 12
  • آي پي ديروز : 25
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 3
  • بازديد هفته : 111
  • بازدید ماه : 111
  • بازدید سال : 16,017
  • كل بازديدها : 50,054
  • ای پی شما : 3.15.5.99
  • مرورگر شما : Safari 5.1
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 0
  • كل مطالب : 162
  • كل نظرات : 0
  • امروز : سه شنبه 12 تیر 1403

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آخرین عناوین


میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها همیشه می توانند در محیط های مختلف مشکلاتی ایجاد کنند. موجودات زنده مانند قارچ ها، جلبک ها و حتی صدف ها در بسیاری از سیستم ها مشکل ایجاد می کنند. بنابراین باید راه حلی برای رفع مشکل ناشی از آنها پیدا کرد. بیوساید به یک ماده شیمیایی یا ترکیبی اطلاق می شود که می تواند این مشکل را حل کند. انواع بیوسیدها در بازار موجود است و قابل خریداری می باشد. فواید و خواص بیوسیدها باعث استفاده از آنها در صنایع مختلف شده است. بیوسیدها در تصفیه آب، صنعت نفت و گاز و غیره کاربرد دارند. بیوسیدها با توجه به نیاز صنعت استفاده می شوند. قیمت بیوساید بسته به نوع آن متفاوت است. بیوسیدها در بازار مواد شیمیایی خرید و فروش می شوند.

مجله علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً بسیاری از ترکیبات صنعتی مهم را مورد مطالعه قرار داده است. سولفات مس، قرص کلر و غیره. از جمله ترکیبات مورد بحث در این نشریه هستند. در ادامه این مقاله به بررسی کاربردها و انواع ترکیبات بیوسیدال می پردازیم. با ما بمان.

بیوسید چیست؟

مواد شیمیایی که منجر به حذف بی ضرر انواع میکروارگانیسم ها از دستگاه می شوند، بیوسیدها یا باکتری کش ها یا بیوسیدها نامیده می شوند. میکروارگانیسم هایی که در اثر بیوسیدها از بین می روند عبارتند از باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و گونه های خزه و جلبک. علاوه بر این، بیوسید به عنوان ضدعفونی کننده و ضدعفونی کننده اصلی استفاده می شود. ترکیبات بیوسیدال به عنوان بازدارنده عمل می کنند. این ترکیبات از رشد و گسترش میکروارگانیسم های مضر با روش های شیمیایی یا بیولوژیکی جلوگیری می کند.

انواع بیوسیدها

بیوسید اکسید کننده

بیوسیدهای غیر اکسید کننده (اکسید کننده).

او آها ته بیوسید اکسید کننده؟

انواع بیوسیدهای اکسید کننده هنگام ورود به آب، مواد مغذی مورد نیاز میکروارگانیسم ها را اکسید کرده و با از بین بردن منبع غذایی میکروارگانیسم ها منجر به مرگ آنها می شود. کلر، برم، ازن و پراکسید هیدروژن از انواع بیوسیدهای اکسیداتیو به طور گسترده استفاده می شود. نکته مهم در مصرف بیوساید آنتی اکسیدانی، کنترل دقیق دوز تزریقی این مواد است. این ترکیبات به دلیل خاصیت اکسید کنندگی می توانند باعث خوردگی به خصوص روی فلزات شوند.

اکسیداسیون به معنای جذب الکترون است. بنابراین، انواع بیوسیدهای اکسید کننده با حذف الکترون ها از آنها، باکتری ها را از بین می برند. به این ترتیب باکتری ها و انگل ها از بین می روند. برخی از بیوسیدهای اکسید کننده در زیر فهرست شده اند.

فواید بیوساید کلر

کلر یک بیوسید اکسید کننده است که در فرآیندهای کلرزنی و برای کنترل رشد میکروبیولوژیکی استفاده می شود. البته پس از پایان مصرف کلر، مقدار مشخصی از این ماده در آب تصفیه شده باقی می ماند که البته قابل بررسی است. استفاده از بیوساید کلر بسیار آسان است و هم به صورت گاز خالص و هم در انواع فرمولاسیون های مایع و جامد موجود است. جدای از آن، این ماده قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای در بازار دارد. هیپوکلریت سدیم نوعی بیوسید است که می تواند به آب تزریق شود. اثربخشی این مواد را می توان با استفاده از بیوسیدهای غیر اکسید کننده افزایش داد.

ماتاتا یک کلر بیوسید است

در آب های قلیایی با PH بیشتر از 8 کارایی خود را از دست می دهد.

در حضور آلاینده هایی مانند آمونیاک، متانول و اتیلن گلیکول کار نمی کند.

کلر یک ماده خورنده است و باید با احتیاط مصرف شود.

کلر می تواند ترکیباتی ایجاد کند که می تواند برای محیط زیست مضر باشد.

این ماده در اثر گرما و نور به سرعت تجزیه می شود.

کلر به گروهی از ترکیبات خطرناک تعلق دارد و باید از تنفس بخارات آن خودداری کرد.

دی اکسید کلر

یکی دیگر از ضد عفونی کننده ها با فواید خاص، دی اکسید کلر است. دی اکسید کلر می تواند در pH بالا و حتی در حضور آمونیاک موثر باشد. دی اکسید کلر را می توان با مخلوط کردن آب کلردار از محلول کلر معمولی و کلرید سدیم به دست آورد. تنها عیب این روش در مقایسه با کلرزنی سنتی هزینه بالای آن است. در واقع روش کلرزنی اقتصادی تر است.

خواص بیوسیدی برم

هیپوبروم اسید از هیدرولیز برم در آب تولید می شود. استفاده از بیوساید برم نسبت به کلر مزایایی دارد. یکی از این مزایا این است که این محصول در PH بالا موثر است. این ممکن است یک آفت کش با دوز پایین باشد، بنابراین گران خواهد بود. برم بسیار موثرتر از کلر است و حشرات را سریعتر از بین می برد. با استفاده از بیوسید برومه می توان آسیب سیستم ها را در مقایسه با کلر کاهش داد و همچنین اثرات مضر کمتری بر محیط زیست دارد.

ید

ید همچنین یکی از بیوسیدهای اکسید کننده مانند کلر و برم است. این ماده نیز بسیار موثر است. اما قیمت بالاتری نسبت به کلر و برم دارد و به همین دلیل ممکن است در برخی صنایع استفاده از آن محدود باشد.

اوزون

ازن به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی شناخته می شود. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و قادر است بسیاری از ترکیبات آلی و معدنی را اکسید کند. ازن دیواره سلولی باکتری را از بین می برد و باعث مرگ می شود. یکی از فواید بیوساید ازن این است که مستقیماً میکروارگانیسم ها را از بین می برد. مزیت دیگر این ماده نسبت به کلر این است که 100-300 برابر کلر موثرتر است. از طرف دیگر، ازن نیمه عمر کوتاهی دارد و پس از اکسیداسیون به سرعت به اکسیژن تجزیه می شود.

اما یکی دیگر از معایب استفاده از ضدعفونی کننده های ازن، امکان تجمع ناخواسته آهن و منگنز است. یکی دیگر از معایب استفاده از ضدعفونی کننده های ازن این است که تجهیزات تزریق ازن باید به گونه ای باشد که ازن و آب روان به اندازه کافی تامین شود. در برخی موارد، سیستم های بزرگ نیز به چندین نقطه تزریق نیاز دارند. در ادامه به برخی از محدودیت های استفاده از ازن بیوساید اشاره می شود.

زمانی که مقادیر زیادی مواد آلی در هوا، آب یا فرآیندهای صنعتی وجود دارد، نمی توان از این ماده استفاده کرد. زیرا ازن با اکسید کردن مواد آلی استفاده می شود و مقدار باقیمانده آن برای تصفیه آب کافی نیست.

دمای بالا باعث کاهش پایداری ازن می شود. کاهش پایداری باعث کاهش عملکرد این ماده نیز می شود.

این ماده در آب سخت موثر نیست.

استفاده از بیوسید ازن در سیستم های خط لوله بزرگ موثر نیست.

در محیط های پر گرد و غبار، مکان های گرم مانند دیگ بخار، آشپزخانه و دودکش ها و دستگاه های استخراج، استفاده از این ماده به خوبی جواب نمی دهد.
 برای خرید بایوساید با آبان شیمی پالایش تماس بگیرید.